dinsdag 31 maart 2015

Kanane Okavango Delta (zuidwest)

We hadden besloten om vanmorgen geen kort gamedrive te doen omdat we om 10 voor 10 naar ons volgende camp zouden vertrekken. De 1e ochtend dat we hebben uitgeslapen. Het was een goed besluit om dit te doen. Het vluchtje naar Kanane airstrip duurde een uur. Vanuit de lucht zie je goed de overgang van het hele droge gebied naar het waterrijke gebied. Vanaf eind januari heeft het niet meer geregend waardoor de waterstand zeer laag is. Normaal is de waterstand in deze tijd niet heel hoog maar nu is het extreem laag voor de tijd van het jaar. Het is behoorlijk warm een graadje of 38 als het al niet meer is. Na een eerste kennismaking met onze gids Amos en verdere personeel zijn we later in de middag op de 1e gamedrive gegaan op zoek naar de leeuwin met haar 3 cubs. We hebben ze gevonden maar moeder had haar baby's goed verstopt in de dikke bosjes. Helaas zijn de foto's niet zo goed gelukt. Na de leeuwen op naar de nijlpaarden. Deze waren snel gevonden in een deel van de rivier. We stonden erg dicht bij met de auto. Toen we weg zouden rijden zaten we vast in de modder, de 4wheel drive kreeg hem er niet uit. Amos onze gids moest even wat hout gaan verzamelen en liet ons met z'n tweeën alleen achter met voor ons 6 hippo's 😳.

Na drie kanten omhoog krikken en hout onder de wielen leggen is het uiteindelijk gelukt en konden we weer verder rijden.
Dit gebied heeft heel veel vogelsoorten waar we ook veel van hebben gezien, maar al die namen....... Ppff.

De volgende dag hebben we s'morgens een mokoro (soort kano) tocht gemaakt door de ondiepe wateren. Geen groot wild gezien maar wel veel vogels en impala's. Was een leuke beleving. Na de lunch en een siësta hebben we een boottocht gemaakt en heeft Tinus met onze medereizigers gevist! De eerste vangst was een catfish en deze worden hier niet voor consumptie gebruikt dus werd terug gegooid. Oh ja de gids haalde de vis steeds van het haakje af. Uiteindelijk hebben ze iets van 10 vissen gevangen. De laatste vis die Tinus ving was een silvercatfish of zo iets deze was zeer bewegelijk en op het moment dat zijn vishulp de vis wilde pakken en die vis zo aan het spartelen was is deze op een of andere manier tegen zijn gezicht gekomen en ineens had hij een stukje van een vin met weerhaakjes in zijn lip. Met geen mogelijkheid was het eruit te krijgen door de weerhaakjes dus heeft Amos met een mesje de vin afgesneden en zo bleef T-man (zo heette hij) met een stukje vin in zijn lip zitten. Volgens mij was het reuze pijnlijk. Ze zijn meteen gestopt met vissen en naar de kant gevaren. Er was inmiddels een andere wagen opgeroepen om T-man naar het camp te brengen en in overleg met een dokter, via de radio, zouden ze kijken of ze hem konden helpen. Uiteindelijk hebben ze hem niet kunnen helpen en moest hij de volgende ochtend met een vliegtuigje naar een ziekenhuis in Maun gebracht worden. Hoe het verder met hem is weten we niet maar ze zeggen dat het goed komt.

Tanja zei

Wat een avontuur, gelukkig voor Tinus was hij niet die T-man. Ben zelf even op jullie blog gaan kijken Chris, er staat geen verwijzing op FB dat je de blog hebt geupdate.
Geniet maar lekker lieve vrienden, ook al ben ik een beetje jaloels hoor !! Het is jullie van harte gegund